Hogyan készítsünk dinamikus kültéri fotózást HSS-sel
Hogyan készítsünk dinamikus kültéri fotózást HSS-sel
A stúdiófotózásnak van egy nagy előnye – nem kell foglalkoznunk az irányíthatatlan környezeti és erős napsütéssel. De még ha a fotózás „helyszínen” történik is, a svájci nyári nap erős fényében, a modern vakuk lehetővé teszik ezen problémák kezelését is. Itt egy Satos 1600 volt használatban, 2 akkumulátorral felszerelve. A következőkben a lehetséges problémákat, de mindenekelőtt azok megoldásait ismertetjük.
Egy dombon Bázel déli részén, a városra néző kilátással egy zászlódobót (egy tipikus svájci hagyományt és sportot) kellett lefotózni. Így a kamera észak felé nézett, a délutáni nap pedig nyugatról, azaz balról érkezett.
A napsütés „élesítéséhez” rövid vakupidulattal a Pulso L lámpát ugyanolyan szögben helyeztük el. Ehhez egy P70 normál reflektort rögzítettünk, meleg tónusú szűrővel. A kamera jobb oldalán a főfényként egy Para 88 állt. A Parában egy másik Pulso L volt, szűrő nélkül.
A használt full-frame tükör nélküli kamera leggyorsabb zársebessége (vakuhasználattal egyidejűleg) 1/200 s volt. Első pillantásra minden rendben tűnt. Mivel a nappali fény alulexponált volt, és a modell hátszelelt, a használt Satos 1600 rövid vakupidulata elegendő volt az éles kép elkészítéséhez.
A nap közvetlenül megvilágított területei viszont kissé elmosódottnak tűntek a viszonylag lassú zársebesség miatt. Emellett árnyékkontúrok jelentek meg a mozgó részek körül. Összességében nem volt kielégítő.
Ezért úgy döntöttünk, hogy az egész beállítást HSS módban fényképezzük. Ebben a módban a vaku a exponálás megkezdése előtt villan, és a vakuidőt a lehető legnagyobb mértékben meghosszabbítják. Így lényegében „folyamatos vaku” állt rendelkezésünkre, és most már bármilyen kamerazársebességgel dolgozhattunk. 1/4000 s záridőt választottunk (a rekeszt megfelelően szélesen nyitva).
A kép élessége most már nem a rövid vakuidőből, hanem a gyors zársebességből származott – logikusan a napsütés is csak nagyon rövid ideig exponálódott, és az egész kép tökéletesen éles lett. Probléma megoldva.
Körülbelül 20 perccel naplemente után következett a második koncepció. Folyamatos fényt használtunk a repülő zászló dinamizmusának rögzítésére. A napfényes tapasztalataink alapján ügyelnünk kellett arra, hogy a folyamatos fény (két akkumulátoros LED F160 lámpából) csak a zászlót világítsa meg, ne a zászlódobót. A P45 és P65 reflektorokban lévő méhsejt rácsok ezt biztosították. A vaku fénye nagyrészt változatlan maradt. A meleg háttérvilágítás most egy 30×120 cm-es softboxból érkezett.
Zászlódobó: Pascal Oberli